Juurihoito

Juurihoidolla tarkoitetaan hammasytimen puhdistusta hermosoluista ja verisuonituksesta. Tähän päädytään, mikäli bakteerit ovat infektoineet eli tulehduttaneet hammasytimen tai ydin on vaurioitunut esimerkiksi trauman seurauksena. Toisin sanoen, mikäli hampaaseen kehittynyt reikä pääsee kasvamaan liian kauan ja liian suureksi on riski, että bakteerit infektoivat hammasytimen ja juurihoito on edessä. Yleensä reikiintynyt hammas oireilee vasta, kun hammasydin ilmoittaa tulehduksesta ja juurihoito on välttämätön.

Juurihoidon tärkein tavoite on saada kaikki infektiota ylläpitävät bakteerit tuhottua juurikanavasta ennen lopullista hammasydintilan täyttämistä guttaperkalla. Näin ollen juurihoidon toteutukselle on asetettu laadullisesti hyvinkin tarkat vaatimukset. Pääsääntöisesti juurihoito tulee toteuttaa hampaalle niin, että hammas eristetään erityisen kumin avulla muusta hampaistosta ja suuontelosta hoidon ajaksi. Kofferdam-kumin avulla työskentelyalue saadaan niin aseptiseksi kuin on mahdollista. Mikäli juurihoidettava hammas on elossa, puudutuksen avulla hammas saadaan tunnottomaksi. Juurihoito ei ole kivuliasta oikein toteutettuna. Vastaanotollamme on käytössä modernit ja nykyaikaiset menetelmät hoidon toteutuksessa. Juurihoidon toteutustekniikka on kehittynyt suuresti viimeisimpien vuosien aikana ja hammaslääkärimme ovat kouluttautuneet ahkerasti pitäen huolta siitä, että hoitomme toteutetaan parasta tekniikkaa, aineita ja hoitokäytäntöjä noudattaen. Tarvittaessa vastaanotollamme on mahdollista tutkia ja seurata juurihoidettuja hampaita kolmiulotteisen röntgennäkymän avulla. Mikro TT – eli kartiokeilatietokonetomografiakuvan avulla voidaan haluttaessa paikallistaa vaikka hampaan anatomisia poikkeavuuksia kuten lisäkanavia tai tulehdusalueen sijaintia leukaluussa.

On siis ensiarvoisen tärkeätä, että juurihoidettava hammas hoidetaan huolella hammaslääkäriliiton esittämän ”käypä hoito”- suosituksen mukaisesti. Tähän hammashoitohenkilökuntamme on sitoutunut, joten voit levollisella ja rauhallisella mielellä tulla juurihoidattamaan hampaasi meille. Varaamme juurihoidon toteuttamiseen aina riittävästi aikaa ja hoidon jälkeen teemme omasta puolestamme kaikkemme, jotta säästyisit juurihoidon vaivalta jatkossa. Tällä haluamme korostaa sitoutumistamme hampaistosi ennaltaehkäisevään hoitoon. Säännölliset tarkastukset röntgenkuvineen auttavat löytämään reiät ajoissa ja selviät pelkällä paikkauksella. Toki yhteinen tavoitteemme on, että ennaltaehkäisevän hoitomme avulla uusia reikiä ei enää tule jatkossa ollenkaan! Mikäli hampaan juurihoito johtuukin tapaturmasta, niin niitä emme toki pysty ennakoimaan, mutta silloinkin osaamme olla avuksi.

Monia juurihoito jo sanana pelottaa ja herättää negatiivisia tunteita. Haluamme lohduttaa kaikkia pelkääviä. Kivunhoitomenetelmät ovat kehittyneet vuosien saatossa valtavasti, joten saamme kivun kyllä hallintaan. Toisinaan rentouttava esilääkitys voi olla hyvä apu ja toki nukutuslääkärimme avulla voit olla unessa koko toimenpiteen ajan, jos haluat. Mainitse jo aikaa varatessasi peloistasi, niin osaamme huomioida tilanteesi vielä erityisen hyvin. Toisaalta on pakko myös mainita, että Hammassirkun historiassa on ollut monen monta potilasta, jotka ovat nukahtaneet kesken juurihoidon. Niinkin rentouttavaa voi juurikanavien puhdistus olla.

Juurihoitotoimenpiteitä antavat hammaslääkärimme.