Botuliini narskuttelun hoidossa

Bruksismi eli hampaiden narskuttelu on yleinen vaiva jota esiintyy lievänä suurimmalla osalla aikuisista ja nuorista. Noin 5-10% aikuisista kärsii hoitotoimenpiteitä vaativista narskuttelun aiheuttamista vaivoista.

Bruksismi ihmenee usein tahdosta riipppumatta unen tai valvetilan aikana tapahtuvana hampaiden narskutteluna ja kiristelynä edestakaisin.  Päiväsaikaan narskutteleva puree usein voimakkaasti ja huomaamattaan hampaitansa yhteen jännittävässä tilanteessa tai keskittymistä vaativassa tehtävässä.  Tiesitkö että hampaiden kuuluisi olla erossa toisistaan aina kun et tarvitse purukalustoasi ruuan hienontamiseen?

Uninarskuttelelija tuntee usein narskuttelunsa seurauksen ohimoilla jomottavana päänsärkynä etenkin aamuisin. Joskus uninarskuttelijan asuinkumppani saattaa huomauttaa häiritsevästä yöllä tapahtuvasta kirskuttelusta.  Yleisesti narskuttelija kärsii usein päänsärystä, erilaisista niska- ja hartiaseudun vaivoista ja kireystiloista, suun limakalvojen haavaumista, korvakivuista ja tinnituksesta.  Voimakas ja usein ilmenevä narskuttelu voi vaurioittaa hampaita ja hampaiden kiillettä.  Narskuttelijan hampaat saattavat olla kuluneet tai herkkiä lohkeamaan. Leukanivelissä saattaa tuntua kipua, kuulua rahinaa tai omituisia lonksahduksia ruokaa hienontaessa.

Syitä narskuttelulle on monia ja ne ovat osaksi tuntemattomia. Narskuttelun syinä voivat olla erilaiset häiriöt purennassa, stressi ja perinnöllinen alttius. Runsaan tupakoinnin ja alkoholin käytön on huomattu lisäävän narskuttelua, etenkin unen aikana.

Milloin narskuttelu vaatii hoitoa?

Jos narskuttelua ilmenee jatkuvasti tai se on voimakasta, on syytä hakeutua hammaslääkärin vastaanotolle.  Hammaslääkärin vastaanotolla narskutteliijalta tutkitaan puremalihakset eli leuan ja pään alueen lihaksisto (sen mahdolliset kireydet ja jännitykset), leukojen liikkeet (maksimaalinen avaus, sivuliikkeet ja liikkeet eteenpäin),  leukanivelet (mahdolliset niveläänet, rahinat, lonksumiset, kiputilat) sekä epätyypilliset ienvetäymät jotka myöskin saattavat olla pitkään jatkuneen narskuttelun seurausta.

Narskuttelua hoidetaan usein yön aikana käytettävällä akryylista valmistetulla purentakiskolla. Purentakiskon valmistaa hammasteknikko, hammaslääkärin ottamien jäljennösten perusteella. Purentakiskon valmistukseen, jäljennösten ottoon, kiskon sovittamiseen ja kontrolliin varataan yhteensä 2-3 hoitokertaa. Joskus purenta vaatii lisäksi korjaamista hionnalla, tai mahdollisesti purennan korotusta erilaisin paikkausmenetelmin tai kruunutuksin. Oireita voidaan tarvittaessa hoitaa myös tulehduskipulääkkeillä ja lihasjännitystä vähentävillä lääkkeillä.  Purennan rakenteellisia häiriötekijöitä korjaamalla saadaan narskuttelu usein lakkaamaan tai sen aiheuttamat haitalliset oireet vähenemään.

Botuliinitoksiini

Vaikea-asteisesta narskuttelusta kärsivälle voidaan hoitomuotona suositella myös botuliinitoksiini-pistoksia. Nyt saatat miettiä luitko oikein, täyteaineita purentavaivoihin? Kyllä, luit aivan oikein. Botuliinitoksiini A estää hermolihasliitoksen viestin välityksen, mikä estää yliaktiivisen lihaksen toiminnan narskuttelussa. Esteettisessä hoidossa tätä samaa mekanismia voidaan hyödyntää myös kasvojen ilmelihasten tuottamien ihopoimujen muodostumisen estämisessä, esim. otsaan lääkkeen toiminnan ajaksi. Lääke vaikuttaa 2-3 kk, minkä jälkeen lääkeaine on uudelleen pistettävä kudokseen, mikäli sama vaikutus halutaan toistaa.

Botuliinitoksiini ei ole siis täyteaine, kuten usein kuulee puhuttavan. Puremalihaksistoa voidaan hoitaa botuliinitoksiinilla sellaisilta ihmisiltä, jotka narskuttelevat hampaita ja joiden leukojen lihaksisto on kipeä. Leukanivelkipuihin tällä hoidolla ei ole vaikutusta. Vaikutus alkaa 3-5 päivää hoidon jälkeen ja suurin vaikutus on 7-14 päivän kohdalla hoidosta. Botuliinitoksiini-hoidon toteuttaminen

Botuliinitoksiini-hoitoon varataan kolme käyntiä protetiikan ja purentafysiologian erikoishammaslääkärille.

Arviokäynti

Ensimmäisellä käynnillä tehdään alkutarkastus sekä arvio hoitoon soveltuvuudesta. Koska botuliinitoksiini-injektiot eivät kuulu TMDn käypähoitosuosituksen hoito-ohjeisiin, se ei ole ensisijainen hoitokeino kipeisiin puremalihaksiin.  Tämän vuoksi purentakisko ja muu lääkkeetön kivunhoito tulisi olla kokeiltuina ennen injektiohoitoon ryhtymistä. Lisäksi tieteellinen näyttö botuliinitoksiinihoidoista bruksismin hoidossa on vielä puutteellista vaikkakin käytännön tasolla potilaat hyötyvätkin usein saamastaan hoidosta. Näiden edellämainittujen seikkojen vuoksi puhutaan pikemminkin hoitokokeilusta ensimmäisen injektiohoidon yhteydessä. Mikäli potilas hyötyy tästä kokeilusta, voidaan hoito uusia myöhemmin.

Mikäli erikoishammaslääkärin arvion mukaan hoitoon voidaan ryhtyä, laaditaan lääkemääräys apteekkiin tarvittavasta valmisteesta. Potilas hakee valmisteen apteekista, koska näin apteekki voi myöntää KELA-korvauksen lääkke

estä. Lääkevalmisteen omavastuu hinta on noin 100€. On muistettava, että botuliinitoksiini -valmisteita apteekissa ei juuri ole hyllytavarana, joten noin viikon odotusaika lääkkeen saamiselle on tarpeen. Arviontikäynnin hinta on noin 120 euroa.

Hoitokäynti

Varsinaisella hoitokäynnillä pistokset laitetaan sekä leukakulman alueelle että ohimolle kahteen suurimpaan puremalihakseen luonnollisestikin molemmin puolin. Potilas on toimintakykyinen ja ajokuntoinen välittömästi injektioiden laittamisen jälkeen, koska lääkkeen teho tulee esiin aikaisintaan viikon kuluttua. Pistoskohdat voivat olla aluksi kivuliaat ja punoittavat, mutta kipu poistuu yleensä vuorokauden kuluessa. Hoitokäynnin hinta on 280 euroa.

Kontrollikäynti

Kontrollikäynti sovitaan aikaisintaan kahden viikon päähään hoidosta, jotta lääkkeen hyötyä olisi mahdollista arvioida. On muistettava, että kaikkia ihmisiä tämä hoito ei kuitenkaan auta vaikkakin suuri osa hyötyy jossakin määrin.  Mikäli potilas saa hyvän hyödyn annetusta hoidosta, voidaan hoito uusia aikaisintaan 3 kk kuluttua edellisestä. Kontrollikäynnin yhteydessä tarkastetaan tarvittaessa myös käytössä olevan purentakiskon tasapaino. Joskus lääkeaine leviää myös ei-toivottuihin ilmelihaksiin ja kasvojen alueelle aiheutuu ongelmaa ilmelihasten toiminnassa. Tämä on valitettava ja harmillinen haitta, joka onneksi poistuu lääkeaineen tehon loppuessa noin 2-3 kuukauden päästä injektioiden laitosta.

Hammassirkussa botuliinitoksiini-injektioita antaa protetiikan- ja purentafysiologian erikoishammaslääkäri, hammaslääketieteen tohtori Piia Saalasti. Piialla on kivunhoitolääketieteen erityispätevyys ja vankka kokemus bruksismin hoidosta. Piian vastaanotolle voit hakeutua varaamalla ajan ajanvarausnumerostamme 014 211 665.