Hammaskiven poisto

Hammaskiven poisto on tärkeä osa suun terveyden ylläpitoa. Hammaskiven kertyminen hampaan pinnoille aiheuttaa ientulehdusta, mikä voi edetessään muodostaa riskin yleisterveydelle. Oireita voivat olla ienten verenvuoto, pahanhajuinen hengitys tai jopa hampaiden liikkuminen.

Hammaskiven muodostuminen on hyvin yksilöllistä riippuen useista suun mikrobiologisista tekijöistä, syljen koostumuksesta sekä suuhygienian toteutumisesta. Hammaskiven poisto ajoissa ennaltaehkäisee vakavalta, koko hampaistoa uhkaavalta parodontiittisairaudelta. Parodontiitissa hampaiden kiinnityssäikeet leukaluuhun ovat vaurioituneet hammaskiven edettyä hampaan juurenpintaa pitkin syvälle ikenen alapuolelle. Kun hammaskivi poistetaan hyvissä ajoin ammattimaisen huolellisesti, vältytään isommilta murheilta jatkossa.

Ohutta bakteeripeitettä hampaiden pinnalla kutsutaan biofilmiksi. Biofilmin ja hammaskiven poistosta vastaanotoillamme kantavat merkittävän vastuun asiantuntevat suuhygienistimme. He ovat kouluttautuneet ammattikorkeakoulussa hampaiden kiinnityskudossairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Hammaslääkärimme tekevät tiivistä yhteistyötä suuhygienistiemme kanssa yhteisen tavoitteen eteen, jotta sinun suusi pysyisi terveenä ja tulehdusvapaana.

Suuhygienistimme opastavat sinua myös oikeiden hampaiden puhdistusvälineiden valinnassa ja niiden käytössä.

Hammaskiven lisäksi suuhygienistimme poistavat jauhepuhdistuksen avulla hampaiden värjäytymiä sekä tekevät hampaiden valkaisuhoitoja.

Saat Kelalta korvausta hammaskiven poistosta, kun tulet suuhygienistin hoitoon hammaslääkärin lähetteellä.

Varaa aika hammaskivenpoistoon