Lehdistötiedote: Piileekö suussasi oireeton tulehdus? Periosafe-entsyymitesti antaa tärkeää tietoa ikenien terveydestä – nyt myös Äänekoskella

Suussa olevat tulehdukset ovat erittäin yleisiä. Tutkimusten mukaan peräti yli 60% suomalaisista kärsii ientulehduksesta ja noin 30%:lla sairaus on edennyt vakavaksi hampaiden kiinnityskudoksen tulehdukseksi.

Suun tulehdus ei usein oireile juuri lainkaan, mutta matala-asteisenakin vaikuttaa koko kehon yleisterveyteen, diabeteksen, reuman sekä sydän- ja verisuonitautien hoitotulokseen, hedelmällisyyteen ja suorituskykyyn. Oireettoman tulehduksen hoidontarpeen arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, ja vastauksena tähän ongelmaan on kehitetty Periosafe-entsyymitesti.

Sylkinäytteestä tehtävä Periosafe-testi perustuu Helsingin yliopiston professori Timo Sorsan tutkimustyöhön, ja se on kehitetty Helsingin ja Tukholman yliopistojen yhteistyönä. Testi mittaa syljestä entsyymiarvoa. Jos arvo on koholla, se viittaa piilevään tai aktiiviseen kiinnityskudostuhoon. Syynä on yleensä hampaiden pintaan kertyneen mikrobit. Jos niitä ei poisteta säännöllisesti, voi seurauksena olla hampaan kiinnityskudosten sairaus eli parodontiitti, joka hoitamattomana johtaa hampaan irtoamiseen.

Äänekoskella Periosafe-testin saa suuhygienistikäynnin yhteydessä PlusTerveys Hammassirkusta. PlusTerveys Hammassirkku on Keski-Suomen alueen suurin yksityinen hammaslääkäriklinikka, joka aloitti toiminnan Äänekoskella elokuussa. Äänekosken toimipisteeltä löytyy kaksi hoitohuonetta, yleishammaslääkärin ja suuhygienistin palvelut. Uutena hammaslääkärinä Äänekoskella on nyt aloittanut hammaslääkäri Kimmo Myllykangas.

Lisätietoja: suuhygienisti Liisa-Päivikki Hovinen, liisa-paivikki.hovinen@plusterveys.fi, tai puhelimitse Hammassirkun toimistosta 014 211 665,