Hammassirkun uusia kasvoja: hammaslääkäri Ville Laitala erikoistuu parodontologiaan

26.1.2022

Parodontologiaan erikoistuva hammaslääkäri Ville Laitala on Hammassirkun uusia kasvoja.

Parodontologia on hammaslääketieteen ala, joka tutkii hampaiden kiinnityskudoksia, eli ikeniä ja leukaluuta. Parodontologin pakeille päädytään usein parodontiitin, eli ienten kiinnityskudossairauden edettyä vakavaksi.

Hammassirkun tiimi sai tammikuun alussa vahvistuksekseen parodontologiaan erikoistuvan hammaslääkäri Ville Laitalan.

Valmistuttuaan Oulusta vuonna 2013, Laitala on ennen erikoistumisopintojaan tehnyt uraa Itä-Suomessa, Lappeenrannassa.

”Sieltä muutettiin 2020 perheen kanssa Kuopioon tuota erikoistumista varten,” Laitala kertoo. ”Tällä hetkellä työskentelen pääasiassa Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja Pohjois-Karjalan keskussairaalassa suu- ja leukasairauksien poliklinikalla. Ohessa käyn pienissä määrin myös yksityispuolella.”

Parodontologia herätti kiinnostuksen jo kouluaikana, koska se liittyi niin selkeästi biologiaan ja elimistön omiin prosesseihin.

”Toki tämä pätee myös muihin aloihin,” Laitala sanoo, ”Mutta esimerkiksi kariologian ja protetiikan puolella painottuu enemmän materiaalioppi ja mekaaniset vuorovaikutukset. Myös innostava opettaja Hilkka Pernu Oulussa vaikutti. Koin myös, että ien- ja kiinnityskudossairauksien suhteen hoidon tarvetta kyllä olisi, mutta ei oikein erikoishammaslääkäreitä ainakaan tuolla maakunnissa monessakaan paikassa ole. Ennen erikoistumista olin itse Lappeenrannassa osana parodontologian tiimiä, johon hankalampia tapauksia lähetettiin.”

”Hammaslääkärinä olen aika sopeutuvainen ja hoidankin aika laajalla skaalalla erilaisia potilaita”, Laitala sanoo. Sairaalassa työskennellessä pääsee oman mukavuusalueen ulkopuolelle melkein päivittäin ja joutuu ottamaan kantaa muuhunkin kuin parodontologiaan.

”Yleisesti ottaen pyrin potilaan kanssa yhdessä selvittämään minkälaista hoidon tarvetta hän kokee ja minkälaisia vaihtoehtoja realistisesti on. Koen tärkeäksi, että ollaan hoidon suhteen samalla aallonpituudella,” Laitala kertoo. ”Potilaan omalla motivaatiolla on tässäkin niin suuri merkitys. Parodontologian suhteen on joskus haasteita kun sairaus ei välttämättä aiheuta vielä oireita, mutta selkeää hoidon tarvetta on.”

Entä kuinka pidetään parodontologi loitolla? Voiko itse vaikuttaa siihen, ettei ientulehdus etene parodontiitiksi asti?

”Valitettavasti tähän vastaus on tavanomaisen tylsä – hyvä omahoito ja säännölliset käynnit tarkastuksissa,” Laitala sanoo hymyillen. ”Toki joitain poikkeuksia yleissairauksien ja muiden tilojen vuoksi on, mutta pääsääntöisesti jos pitää itsestänsä huolta niin vähemmän sitten on töitä meillä hammaslääkäreilläkin.”