Ajankohtaista koronavirukseen (COVID-19) liittyen

Päivitetty 31.3.2020

Potilaidemme ja henkilökuntamme turvallisuuden varmistamiseksi, pyrimme toistaiseksi välttämään aerosoleja levittäviä toimenpiteitä, ja emme käytä lainkaan esimerkiksi jauhepuhdistusta tai
ultraäänilaitetta hampaiden puhdistuksessa.

Hammassirkun toimipisteet palvelevat toistaiseksi. Taataksemme potilaidemme ja henkilökuntamme turvallisuuden seuraamme viranomaisohjeita tarkkaan ja päivitämme ohjeistusta tarvittaessa.

Toimipisteissämme ohjeistukset ja käytännöt hygienian suhteet ovat ajan tasalla ja hoito toteutetaan aina mahdollisimman turvallisessa ympäristössä. Terveet potilaat hoidamme koronavirusepidemiankin aikana. Epidemian huomioimiseksi olemme lisänneet hygieniatasoa muun muassa poistamalla odotustiloistamme lehdet. Varaudu siis odotusaikaan tarvittaessa ottamalla mukaan omaa luettavaa. Tarjolla on myös käsidesiä ja mahdollisuus käsien pesuun. Käytäthän niitä myös terveenä!

Yli 70-v ja muiden riskiryhmien hoito

Riskiryhmiin kuuluville henkilöille tarjoamme toistaiseksi STM:n ohjeistuksen mukaisesti vain kiireellistä hoitoa. Jos kuulut riskiryhmään ja sinulle on varattu hoitoaika, pyydämme ottamaan yhteyttä ajanvaraukseemme puh. 014 211 665. Tarvittaessa varaamme sinulle korvaavan ajan.

Tämänhetkisen tiedon (THL 24.3.2020) mukaan vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin kuuluvat yli 70-vuotiaat henkilöt. Lisäksi vakavan koronavirusinfektion vaaraa voivat erityisesti iäkkäillä lisätä sairaudet, jotka merkittävästi huonontavat keuhkojen tai sydämen toimintaa tai elimistön vastustuskykyä, esimerkiksi:

o Vaikea-asteinen sydänsairaus
o Huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus
o Diabetes, johon liittyy elinvaurioita
o Krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
o Vastustuskykyä heikentävä tauti kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva leukemia tai lymfooma (ei ylläpitohoito)
o Vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys (esimerkiksi suuriannoksinen kortisonihoito)

Muita tekijöitä, jotka yleisesti ottaen heikentävät keuhkojen toimintaa ja saattavat lisätä koronavirusinfektion riskiä terveydelle, ovat sairaalloinen ylipaino (BMI eli Body Mass Index yli 40) sekä päivittäinen tupakointi.

Vaikean koronavirustaudin riski ei ole lisääntynyt niillä lapsilla ja nuorilla, joiden perussairaus, esimerkiksi astma tai diabetes, on hoitotasapainossa. Sairastumisriski ei ole yleensä kohonnut myöskään lapsilla, joilla on vaikea perussaisaus tai jotka tarvitsevat puolustuskykyä lamaavaa eli immunosuppressiivista lääkitystä.

Mitä teet, jos sinulle on varattu hoitoon aika mutta olosi on flunssainen?

o Epäiletkö koronatartuntaa? Omaolo-palvelun kysely auttaa tunnistamaan oireita.
o Jos kyseessä on kiireetön hoito, eli ei ole aivan akuuttia, pakottavaa hoidon tarvetta, peru ja siirrä aika vähintään kahden viikon päähän. Vastaanottoajan voi epidemia-aikana perua maksutta aivan viime tipassakin.
o Jos sinulla on pakottava kiireellisen hoidon tarve ja olet saanut koronavirustartunnan tai epäilet sen mahdollisuutta, ota yhteyttä terveyskeskuksen päivystysnumeroon. Seuraa oman kuntasi ohjeistusta hoitoon hakeutumisesta. Löydät linkit kuntien korona-opastuksiin tämän tiedotteen alalaidasta. Viranomaisohjeen mukaan koronaviruspotilaat hoidetaan terveyskeskuksessa.
o Jos tiedät, ettei sinulla ole koronavirustartuntaa tai et kuulu viruksen riskiryhmään, voidaan ensiapu akuuttiin hoidon tarpeeseen tehdä myös Hammassirkun vastaanotoilla. Jatkohoidosta ja kiireettömästä hoidosta sovitaan erikseen.

Ajanvaraukseemme palvelee normaalisti, puh. 014 211 665. Tarvittaessa varaamme sinulle korvaavan ajan. Pyydämme ottamaan yhteyttä myös jos oireet ovat vasta alkamassa.

Lue täältä vielä PlusTerveyden tiedote asiasta.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tilannekatsaus koronaviruksesta.
Jyväskylän kaupungin tietoa koronaviruksesta -sivu
Jämsän kaupungin korona-tiedotteet